Podcast po godzinach? 8 argumentów „za”

Podcast nie jest typowym pomysłem na biznes po godzinach (choć może się nim stać – podobnie jak blog). Jest jednak jednym z tych elementów, które z pewnością doskonale wpasowują się w element jego tworzenia i budowy marki osobistej. 

W przeciwieństwie do tradycyjnego bloga daje bardzo szerokie pole manewru w dostępie do nowej, określonej grupy odbiorców. Choć nagrywanie podcastu wydaje się skomplikowane i wymagające większej ilości pracy niż tradycyjny blogowy wpis, to nie do końca tak jest (co wcale nie oznacza, że pracy jest mniej). 

Podstawową zaletą podcastów jest przede wszystkim dużo mniejsza konkurencja niż w przypadku blogów (aktualnie ok. 600 mln stron to właśnie blogi), podczas gdy aktywnych podcastów jest ok. 1 miliona.

Druga sprawa to budowa specjalnej relacji ze słuchaczem. Słysząc głos osoby lub osób wypowiadających się w podcaście, możesz odebrać emocje, odczucia dzięki czemu więź staje się bardziej osobista. Ten wątek rozwinę jednak później 🙂

Relacja osobista

Albo nie będę czekał. Wezmę go od razu na widły 🙂

Podcast znakomicie buduje relację osobistą ze odbiorcą. Kropka – moim zdaniem jest to bezsporne. 

Gdzie najczęściej słucha się podcastów? Biegając w parku na słuchawkach, jeżdżąc samochodem do pracy, czy w komunikacji miejskiej.

Przez blisko pół godziny, godzinę, czasem nawet dwie jakiś gość lub gościówa pluje Ci coś do ucha na temat, który cholernie Cię interesuje.

To mocno sprzyja budowaniu relacji.

Sam osobiście słuchając podcastów czuję się jakbym słuchał wypowiedzi dobrych kumpli, którzy chcą mi coś wartościowego przekazać. Właśnie przez to, często się stają moim znakomitym towarzyszem, nawet mnie osobiście nie znając. 

Budowanie autorytetu 

Rozpoczynając nagrywanie podcastu rozpoczyna się także budowanie pewnego wizerunku, czy też autorytetu w danej dziedzinie i niszy.

Nie oznacza to jednak, że od razu musisz  być ekspertem. Możesz przecież pokazać swoją drogę do dochodzenia do jakiegoś stanu, poziomu wiedzy itd. 

Niemniej jednak, nagrywając podcast zaczynasz się kojarzyć ze swoją niszą, aż w końcu, gdy zaczniesz osiągać sukces ludzie Cię będą z nią po prostu bardzo łatwo łączyć. Tak zbudowany autorytet, który wynika z wartości jaka została przekazana Twoim słuchaczom z pewnością się opłaci – im i Tobie. 

Usiądź i posłuchaj

Podcast po prostu nie angażuje tak mocno jak np. wideo. Podcastu można słuchać nie tylko się przemieszczając w środkach transportu, ale także np. sprzątając, gotując obiad, robiąc proste czynności domowe. 

Nie różni się to praktycznie niczym od słuchania muzyki lub radia. Właśnie dlatego wielu ludzi określa podcasty jako „łatwo dostępne”. Tak naprawdę wystarczy konto w Apple Podcasts, Spotify, czy Google Podcasts i Twój podcast dociera do zainteresowanych. 

Wystarczy go dobrze opisać, tak aby wyszukiwarki nie miały problemów z jego wyszukiwaniem. 

Podcast jest prosty

Dla twórcy i słuchacza. 

Dla słuchacza głównie w powodów, które wymieniłem w poprzednim akapicie. Łatwy dostęp na smartfonach, bezpłatność, możliwość przerwania i wrócenia do odcinka w dowolnym momencie. 

Dla twórcy, gdyż wbrew pozorom nie wymaga, aż tak specjalistycznego sprzętu jakby się mogłoby wydawać (w szczególności na starcie). Przecież nie chodzi o to, żeby się upakować w nie wiadomo jakie koszty, tylko żeby przekazać wiedzę. 

Ty też musisz mieć szansę się sprawdzić przed mikrofonem.

Druga sprawa to oprogramowanie do montażu, które w większości przypadków jest darmowe i łatwe w obsłudze. Hostingi także w większości na początku są darmowe, a plany płatne nie są ekstremalnie drogie. 

Trudno się minąć z grupą docelową 

Na podcast z reguły trafiamy, dlatego że szukamy rozwiązania konkretnego problemu lub zaspokojenia konkretnej potrzeby (np. rozrywki). 

Dlatego właśnie ciężko się minąć z grupą docelową. Jedną z opcji, gdzie możesz trafić „nie na te osoby” to kiedy publikujesz na YouTube, a ten zaproponuje Twoją twórczość komuś według swojego algorytmu, który ostatnio bardzo dziwnie działa 🙂 

Łatwa możliwość skalowania w innych mediach

Podcast może być publikowany nie tylko w formie audio, ale także w formie filmów wideo na YouTube, czy też transkrypcji na blogu. Dzięki temu właśnie treści z podcastu można łatwo przenosić pomiędzy innymi źródłami i trafiać do tych, którzy niekoniecznie lubią wisieć na słuchawkach. 

W mojej ocenie to bardzo istotny argument, gdyż nie „uwiązuje” twórcy w konkretnym medium unikając ograniczania dostępu. 

Możliwość zbudowania nowych kontaktów i relacji 

W reszcie argument „socjalny”, czyli po prostu możliwość zbudowania lub poszerzenia sieci kontaktów. Jest to szczególnie możliwe, kiedy Twój podcast zawiera odcinki w formie wywiadów. 

Do wywiadów zapraszasz w szczególności osoby ze swojej niszy, dzięki czemu Twoje „show” zyskuje na rozpoznawalności, a Ty sam dostęp do ludzi, do których normalnie ten dostęp byłby utrudniony. 

Na koniec

Zdaję sobie sprawę, że podcast to nie jest forma dla każdego. Wymaga pewnego przełamania, nie każdy się czuje swobodnie przed mikrofonem lub słysząc własny głos. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę zalety, jakie ze sobą niesie, myślę, że warto. Mam nadzieję, że starczy mi zapału 🙂

A Wy co sądzicie o robieniu podcastu po godzinach? 

Dzielcie się w komentarzach i mam nadzieję: do usłyszenia!

Podobało się? Podziel się!

Previous

Jak pytać o ofertę? Rodzaje zapytań ofertowych w biznesie

2 Comments

  1. Bardzo spodobał mi się Pański artykuł. Sama próbuję nagrać podcast (moja tematyka to akurat księgowość) i szukałam informacji o tym, jak to zrobić najlepiej i się do tego zabrać. Trafiłam na Pana stronę i zostaję na dłużej. Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright adrianbrania.pl ⓒ 2020 | Polityka prywatności

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén