Jak zostać copywriterem? Biznes po godzinach

Jak zostać copywriterem? Biznes po godzinach

W dwóch poprzednich artykułach, na temat biznesu po godzinach, opisałem kilka porad ogólnych oraz założenie własnego sklepu internetowego. Jako że, mój blog (między innymi) ma za zadanie promować przedsiębiorczość, przedstawiam Wam kolejny artykuł z serii o własnych biznesach, które można prowadzić po powrocie do domu z pracy etatowej 🙂 

Istnieje duża grupa zawodów freelancerskich, które pozwalają na wykorzystanie swoich talentów, hobby czy pasji. Jednym z nich jest copywriting, który – ze względu na swój charakter –  stanowi idealny punkt do rozpoczęcia dodatkowego, dochodowego zajęcia po powrocie z domu. 

Choć nie jest to “piece of cake” – zdecydowanie warto przyjrzeć się temu bliżej. 

Co to jest copywriting?

Definicji copywritingu w internecie jest multum, ale jeżeli powiem, że jest to proces pisania profesjonalnych tekstów reklamowych (choć nie tylko, ale o tym troszkę później), których firmy lub właściciele biznesów używają do promocji swoich produktów i usług, to nie będę naginał rzeczywistości. 

Niektórzy uważają, że to łatwa i przyjemna robótka, która polega głównie na klepaniu w klawiaturę w domowych pieleszach, popijaniu kawki i zbijaniu dzięki temu kokosów, to niestety – wizja ta daleka jest od prawdy. 

Owszem, copywriter to zazwyczaj freelancer (o ile nie pracuje dla jakiejś agencji, ale zakładam, że skoro chcesz to robić po godzinach, to będziesz raczej wolnym strzelcem – przynajmniej jak bym tak zrobił :)). Ma elastyczność godzin pracy, możliwość siedzenia w domowym zaciszu w cieplutkich kapciach (choć w obecnej koronawirusowej sytuacji nie brzmi to już jak jakiś super rarytas :)) i pracy na własnych zasadach.

Jednak, z uwagi na to, że pisze swoje teksty dla innych, w celu promocji ich produktów to wymagany jest od niego pewien “polot”, znajomość dobrej polszczyzny, wysoko rozwinięta umiejętność wyszukiwania informacji i robienia “riserczu”. 

Choć próg wejścia do tego zawodu jest względnie niski, to jednak trzeba pamiętać, że tekst copywritera to produkt i jak każdy inny powinien mieć określoną jakość. Jakość odpowiadającą postawionym wymaganiom, a do tego potrzebny jest pewien zestaw umiejętności, o których opowiem w późniejszej części tekstu. 

Rodzaje tekstów copywritingowych

Teksty copywritingowe to nie jakieś tam teksty, które wrzuca się na stronę internetową. To bardzo szeroka grupa. Copywriter może pisać:

  • Teksty SEO, czyli takie które mają pomóc w lepszym pozycjonowaniu strony internetowej
  • Wpisy na bloga firmowego, które pomagają budować wizerunek firmy
  • Szeroko pojęty content marketing, czyli oprócz wspomnianych wpisów blogowych poradniki, webinary, opisy produktów recenzje,
  • Szablony maili i kampanie mailingowe 
  • Slogany i hasła reklamowe 
  • Ulotki
  • Broszury

Jak zacząć?

Tak jak już wcześniej wspominałem, próg wejścia jest stosunkowo niski, bo z formalnego punktu widzenia nikt nie wymaga od nas żadnych specjalnych szkół, certyfikatów itp. Copywriting nie jest wiedzą tajemną

PISZ 

Dobrym startem jest na przykład rozpoczęcie działalności w ramach własnego bloga. Pisanie to chleb powszedni copywritera, tak samo jak dla kierowcy zawodowego prowadzenie samochodu, dlatego PISZ. Blogując uzupełniasz swoje portfolio, ćwiczysz warsztat i zyskujesz dodatkowe umiejętności.

Parafrazując Jerzego Stuhra – “pisać każdy może”. Grunt, żeby się do tego przyłożyć i zrobić to dobrze. Niestety rynek copywriterów jest pełen osób pracujących za pół darmo, co też niestety czasami ma odzwierciedlenie w jakości ich tekstów. Chyba nikt nie chciałby kupić telewizora, który zepsuje się po miesiącu działania? Dlatego ćwicz i wyróżniaj się pozytywnie na rynku!

Pisz, o czym lubisz pisać 

Kolejną rzeczą ułatwiającą start jest pisanie tekstów w tematyce, która jest Ci już znana. Może to mieć związek z dotychczasowym życiem zawodowym, pasjami, hobby. Copywriter, powinien czuć temat, w którym tworzy swoje teksty a takie zawężenie z pewnością sprawę ułatwi. 

Czytanie też się przyda

Trzecim aspektem, który musi wejść w nawyk jest czytanie. Czytać, czytać i oczywiście czytać. Branżowe książki, poradniki i blogi, które pękają w szwach od profesjonalnej wiedzy w temacie copywritingu. Po co wyważać drzwi, które są otwarte? Z czasem dostosujesz porady do swojej wizji pracy i wypracujesz własny, unikalny styl.  

Potrzebne umiejętności

No dobra, to co właściwie trzeba umieć?

Ja umieć pisać

Jak już wspomniałem kilka akapitów wcześniej – umiejętność posługiwania się poprawną polszczyzną. Szyk zdania, ortografia, interpunkcja – opanowane do perfekcji. Teksty pisane “językiem Kalego” raczej nie sprawią, że klienci będą Cię polecać i walić drzwiami i oknami.

Risercz

Kolejny aspekt, to umiejętność robienia odpowiedniego rozpoznania tematu, na który powstaje tekst, czyli tzw. researchu. Nie możesz przecież wiedzieć wszystkiego – tak się nie da. Dlatego szukanie informacji w różnych źródłach, głównie w Internecie, (ale nie tylko) to podstawowa umiejętność. Dobry tekst powinien mieć odpowiedni zasób wiedzy merytorycznej – mówię to także z perspektywy zlecającego. 

Komunikacja i prezentacja

Komunikacja z klientem i umiejętność prezentacji rezultatów swojej pracy to kolejny ważny punkt. Wiele znakomitych produktów nie znalazło swoich odbiorców z uwagi na ich kiepską prezentację i promocję. Tak samo jest z tekstami.

Musisz mieć pewność, że to co prezentujesz klientowi odpowiada jego oczekiwaniom, wizji, tak aby miał poczucie że płaci za dobry produkt. Spokojnie! Tego wszystkiego można się tego nauczyć 🙂 Ale jeśli masz doświadczenie np. z agencji reklamowej, z pewnością będzie Ci łatwiej.  

Otwartość na feedback

Bądź też otwarty na feedback klienta. Jeżeli jest pozytywny – podziękuj mu. Jeżeli negatywny – postaraj się wyciągnąć z tej sytuacji jak najwięcej, aby nie popełnić błędów w przyszłości. Właśnie na tym polega uczenie się!  Więcej o znaczeniu informacji zwrotnej pisałem w poprzednim wpisie. 

“Wyginam śmiało ciało”

Elastyczność – czyli umiejętność dostosowania się do zlecenia. Choć wcześniej pisałem, że na początku warto się obracać w ramach swoich zainteresowań (i dalej tak uważam), to w ramach określonej niszy tematów może być od sasa do lasa.

Inaczej będziesz pisać tekst skierowany dla Pań w ramach sklepu internetowego z ubraniami, a inaczej z ubraniami sportowymi dla mężczyzn. Oba sklepy przecież działają w ramach jednej branży – odzieży. Jednak różnią się odbiorcą.

Mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi 🙂

Organizacja pracy i terminowość

Przy pracy po godzinach dobra organizacja pracy to podstawa. Klienci oczekują terminowości. Jeżeli zaczniesz się wykręcać, że “byłeś w pracy”, klient się delikatnie rzecz ujmując wku…

Dlatego ogarnij swój czas i mierz siły na zamiary. Klient jest ostatnią osobą którą obchodzi czy miałeś czas albo co gorsza, dlaczego go nie miałeś.  Interesuje go efekt. A efektem jest przygotowany przez Ciebie materiał. Między innymi dlatego też, można tę pracę swobodnie wykonywać po godzinach. 

O osiąganiu celów pisze też w swoim ebooku, który możesz bezpłatnie pobrać tutaj.

Czy bez marki osobistej ma to sens?

Ma. Jest trudniej, ale brak własnej marki nie dyskwalifikuje copywritera na starcie. Dlatego też, wspomniane wcześniej przeze mnie, tworzenie własnego bloga ma dodatkowe uzasadnienie. To namacalny dowód posiadanych umiejętności i argument przemawiający do klienta. W końcu każdy kiedyś zaczynał.

Warto nadrabiać wiedzą, czyli szkolić się, czytać książki i blogi. 

Jak się doskonalić?

Praktyka czyni mistrza! Co nie oznacza, że wszystkiego  nauczysz się z dnia na dzień. To proces. Dlatego im więcej będziesz pisać, im więcej będziesz czytać, im więcej w temacie marketingu zdobędziesz wiedzy – tym lepszym copywriterem się staniesz. 

Jednak, jak wszystko inne na tym świecie i to wymaga czasu. Dzięki niemu wyrobisz dobre zwyczaje. Im lepszym będziesz się stawać, im więcej zleceń zdobędziesz, tym więcej klientów będzie Cię polecać. Z czasem też możesz osiągnąć poziom, który pozwoli Ci na zrezygnowanie z etatu i całkowitą zmianę trybu pracy na freelancing. 

Wady i zalety

Skoro, mniej więcej, wiesz już na czym polega praca copywritera, warto teraz rozważyć wszystkie za i przeciw.

Zacznijmy od wad, a do nich zdecydowanie należy pewna grupa osób, które obniżają stawki byle tylko złapać zlecenie. Odbija się to na jakości tekstów, przez co klienci tracą zaufanie do tej grupy zawodowej (dygresja – nie dotyczy to tylko copywriterów).

Efektem takich działań jest także zaniżanie rynkowych cen. Niestety nie wszyscy klienci jeszcze rozumieją, że za dobrą usługę trzeba zapłacić. Dotyczy to fryzjerów, kosmetyczek, grafików etc. Także copywriterów.

Kolejną sprawą jest, niestety, nieuczciwość niektórych klientów. Choć nie powinieneś z góry zakładać, że osoba po drugiej stronie chce Cię oszukać, to warto zabezpieczyć swoje interesy choćby odpowiednią umową. Taką umowę możesz także wykorzystać do zabezpieczenia interesów klienta, przez co wzmocnisz jego się zaufanie. 

Trzecią wadą, a może raczej przeszkodą, którą będziesz prawdopodobnie musiał pokonać,  jest zrezygnowanie spowodowane pośrednio przez poprzednie wady. Kiedy ciężko się przebić przez dużą ilość studentów i licealistów robiących za pół darmo można się sfrustrować lub mieć paniczne napady złowieszczego śmiechu. Niepotrzebne skreślić. Jednak nie warto się poddawać!  Są ludzie, którzy umieją docenić jakość (hello, it’s me!) 🙂

A co na plus? Zdecydowanie elastyczność działania. Dotyczy to doboru tematów, metod, specjalizacji, tematyki. Jeżeli cenisz sobie swobodę działania i pracy poza wyznaczonymi ramami, to praca copywritera jest zdecydowanie właściwym kierunkiem. 

Drugą sprawą jest praca z domu. Jest to szczególnie duża zaleta przy pracy po godzinach, bo nie trzeba nigdzie jeździć. Laptopa możesz wziąć do ogródka i przy małym bezalkoholowym skrobać super teksty ku chwale swoich zleceniodawców. 

Ostatnią – moim zdaniem zdecydowanie największą zaletą – jest rozwój. Wchodząc w tę branżę musisz się rozwijać. Dlatego otwiera to też wiele furtek na przyszłość, a docelowo możliwość przepięcia się jako copywriter na pełen etat. Jako copywriter uczysz się nie tylko pisać teksty, ale także marketingu sieciowego, działania mediów społecznościowych i zdobywasz wiedzę z wielu tematów, na które piszesz teksty.

Gdzie szukać zleceń?

Pierwszą rzeczą, o której trzeba pomyśleć moim zdaniem to własna strona WWW. Własna strona to nasz dom w internecie. Wizytówka, prezentacja naszych możliwości. Dlatego warto ją mieć. Koszty są niewielkie, a dzisiejsze systemy CMS są naprawdę proste w obsłudze (choćby zwykły WordPress). 

Oprócz własnej strony, oczywiście niezawodne media społecznościowe. Grupy na Facebooku takie jak Copywriter poszukiwany – zlecenia dla copy, czy też Copywriting, seo copywriting – zlecenia dla copywritera są pełne ludzi którzy szukają kogoś kto przygotuje dla nich materiały.

W dalszej kolejności portale ogłoszeniowe dla freelancerów i copywriterów. Kilka przykładowych serwisów to:

Tu się zatrzymam

Choć tutaj mówię stop to uważam, że copywriting jest zdecydowanie warty rozważenia jako dodatkowa praca. Otwiera dużo możliwości, nowych furtek, pozwala poszerzyć zakres wiedzy i się rozwijać.

A Wy co myślicie o takiej opcji dla siebie? Dajcie znać w komentarzach 🙂

PS. Na koniec chciałbym podziękować wszystkim copywriterom, którzy służyli mi radą, opiniami i pomocą przy powstawaniu tego wpisu, a w szczególności Paulinie Brillowskiej.

Podobało się? Podziel się!

Previous

Jak udzielać feedbacku i dlaczego jest on ważny?

Next

6 argumentów, dlaczego zakupy bywają tak samo ważne jak sprzedaż

2 Comments

  1. Cenne wskazówki. Ja kiedyś musiałem je uwzględnić, ponieważ rozpocząłem pracę Copywritera, gdy jeszcze uczyłem się w Technikum. Blisko 4 lata poświęcałem na tą pracę mniej czasu, energii. Ale i wtedy udało się zarabiać od 200-600 co miesiąc, więc nie było aż tak źle 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright adrianbrania.pl ⓒ 2020 | Polityka prywatności

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén