Jak założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy? Biznes po godzinach

W poprzednim wpisie skupiłem się na ogólnych aspektach pracy po godzinach tj.:

  • Jak ją zacząć,
  • Jak tanio zweryfikować pomysł,
  • Dlaczego warto to robić.

W tym wpisie przedstawię sposób jak otworzyć swój własny sklep internetowy. Przejdziemy krok po kroku od kwestii technicznych, komercyjnych, aż po te marketingowe żeby móc go w ogóle wystartować.

Pamiętaj jednak – nie będzie to gotowy sposób na super dochodowy sklep internetowy. Będzie to zestaw narzędzi i wskazówek, który taki sklep pozwoli Ci zbudować. Jaki on będzie zależy wyłącznie od Ciebie.

Łańcuch dostaw i logistyka – brzmi dumnie

Pierwszym krokiem jest zastanowienie się jak zbudować łańcuch dostaw dla towarów, które chcesz sprzedawać.

  • Jeżeli ma to być produkcja własna, zapewne nie będziesz od razu chciał stawiać linii produkcyjnej z magazynem. Tutaj z pomocą przychodzą firmy, które mają gotowe linie i są gotowe produkować na zlecenie określone przez Ciebie produkty. Przykładem takich przedsiębiorstw są szwalnie, drukarnie itp.
  • Jeżeli chcesz sprzedawać produkty jako dystrybutor lub reseller musisz się skontaktować z producentem lub dedykowanym przedstawicielem. Jest to również czas negocjacji cennika (o podstawach negocjacji piszę tutaj). 

Dobrym sposobem na redukcję kosztów jest dropshipping, czyli wysyłka zamówionych towarów bezpośrednio z magazynu dostawcy. Stosując dropshipping nie zamraża się kapitału w towarze i kosztach magazynowania, co jest dobrym pomysłem by te środki przesunąć np. na reklamę.

Dropshipping można również stosować przy produkcji własnej outsourcowanej na zewnątrz. W początkowej fazie jest to bardzo wygodna forma, lecz w niektórych przypadkach pomniejszająca zyski. 

Silnik sklepu internetowego

Kolejny niezwykle ważny element to wybór silnika na bazie którego sklep internetowy ma działać.

Tutaj są dwie drogi:

  1. Własna domena, serwer i “darmowy” silnik sklepu. Dlaczego darmowy w cudzysłowiu wyjaśnię poniżej.
  2. Wykup usługi SaaS tj. Shop as a Service. Jedyne co w tej formie jest potrzebne na początku moim zdaniem to domena.

Na swoim!

W pierwszej grupie w mojej ocenie królów jest trzech: WooCommerce (oparty na WordPressie), PrestaShop oraz Magento

  • WooCommerce jako system oparty na WordPressie jest bardzo prosty w instalacji i łatwy w dostosowaniu. Sklep postawiony na tej platformie pozwala na instalację dużej ilości wtyczek używanych normalnie przy zwykłych stronach WordPress. 

  • Na Woo można zrobić sklep przy odrobinie wysiłku bardzo niskim kosztem, ale odbije się to w niektórych przypadkach na jakości samej strony strony (np. optymalizacji, prędkości działania).

    Trzeba jednak pamiętać, że WordPress to platforma stworzona z myślą głównie o blogowaniu i czasem niestety to widać. Osobiście zalecałbym go do mniejszych sklepów (ok. 100 – 150 produktów maksimum). 

  • PrestaShop to bardzo ciekawa alternatywa dla WooCommerce. Od podstaw tworzony pod sklepy internetowe. Duża mnogość wtyczek, jednak w dużej części płatnych. Gdybym miał stawiać sklep na własnym serwerze skłaniałbym się właśnie ku Preście. 
  • Magento to prawdziwy kombajn jeśli chodzi o sklepy internetowe. Nie miałem z nim nigdy styczności, ale uchodzi za bardzo złożone narzędzie, jednak trochę mało intuicyjne. Bardzo dobrze radzi sobie z dużą ilością produktów

Dla sklepów postawionych na silnikach wymienionych wyżej koniecznie trzeba zapewnić dobry hosting oraz domenę. Nie są to duże koszty, jednak warto zwrócić uwagę na hostingi oparte na dyskach SSD. Dobrą opinią w branży cieszą się OVH, MyDevil oraz cyber_Folks (dawniej Linuxpl.com). 

Domenę można założyć praktycznie wszędzie. Na start sugeruję poszukać miejsca, gdzie są one przez pierwszy rok za free np. Hekko.

Złudna bezpłatność tych rozwiązań polega przede wszystkim na konieczności zakupu nie tylko domeny i hostingu, ale także szeregu wtyczek, które zapewnią dobrą ergonomię i działanie sklepu.

Sklep jako usługa

W drugiej grupie, tj. sklepach które są sprzedawane w modelu usługi SaaS (Shop as a Service). To gotowe rozwiązania, gdzie nie musisz się martwić o budowę sklepu od strony technicznej. Do tej grupy należą:

  • Shoperrozwiązanie, które osobiście używam. Cena jest całkiem przyzwoita (pierwszy rok ok. 500-600 zł, potem ok. 1800 zł / rok – pakiet platynowy). Jest w nim sporo narzędzi, integracji. Wadą czasem mało ergonomiczny interfejs, ograniczenia SEO (np. brak możliwości dostosowania nazw plików graficznych – można zmieniać wyłącznie opisy). Bardzo dobra obsługa techniczna. Nie trzeba się właściwie martwić obsługą techniczną sklepu – dla mnie duży plus. 
  • Clickshop – rozwiązanie home.pl, które jest bardzo zbliżone do Shopera. Nie znam go jednak w większych szczegółach, więc nie będę więcej o nim pisał.
  • RedCart – Jedna z opcji, którą rozważałem obok Shopera. Oferuje bardzo dużo dodatkowych rozwiązań, które są już w cenie sklepu. Warto go rozważyć również z uwagi na dobre wsparcie hurtowni dropshippingowych. Nie jest tanio, ale oferuje dużo “w pakiecie”.

Inne rozwiązania SaaS, na które warto zwrócić uwagę to Shoplo, Shopify lub SkyShop.  

Zdecydowaną zaletą rozwiązań SaaS jest brak konieczności myślenia o kwestiach technicznych sklepu, które się pojawiają przy rozwiązaniach hostowanych na własnym serwerze. Mając sklep postawiony na WooCommerce i brak umiejętności oraz osoby znającej się na kwestiach technicznych niestety moja strona była mało przyjazna i wolna, przez co straciłem dużo klientów.

Dodatkową zaletą jest obecność w cenie abonamentu dużej ilości integracji do sprzedaży na Allegro, Amazon, Facebooku, porównywarek cenowych etc. To pomocne narzędzia, jeżeli nie chcesz zamykać sprzedaży wyłącznie na poziomie swojego sklepu. 

Szablon, czyli wygląd graficzny

Sklep internetowy musi jakoś współgrać z wizją i koncepcją jaką sobie wymyśliłeś. Dlatego ważnym elementem jest szablon jakiego użyjesz.

Ważne aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę:

  1. Czytelność
  2. Dobre UX
  3. W miarę estetyczny
  4. Nie obciążający zbytnio działania strony np. nie spowalniający jej ładowania 

Są dwie drogi:

  1. Rozpocząć działalność z darmowym szablonem. W przypadku WordPressa to nie będzi jakiś wielki problem, ale jeśli chodzi o resztę systemów nigdy nie trafiłem na ciekawy motyw, za który nie trzeba by było płacić 
  1. Zakup motywu – rozwiązanie, które osobiście polecam. Przyzwoitej jakości motyw można kupić w granicach 300-400 zł. Zazwyczaj autorzy oferują przynajmniej 1 rok wsparcia w razie problemów technicznych. Dla mnie jako osoby, która nie chce tracić czasu na obsługę techniczną strony – ogromna zaleta. 

Firmy kurierskie, czyli jakoś towar trzeba wysyłać

Towary czymś wysyłać trzeba. Dlatego na początek należy pomyśleć o wygodnej organizacji wysyłek kurierskich i paczkomatowych. Tutaj są dwie drogi na początku.

  1. Podpisać umowę z jedną firmą kurierską. Tutaj jednak pojawia się problem limitu paczek. Jeżeli jesteś w stanie szybko osiągnąć miesięczny limit (ok. 30-40 paczek miesięcznie) to problem znika. Jeżeli natomiast nie, z ratunkiem przychodzi opcja druga.
  2. Agregaty firm kurierskich. Tego typu przedsiębiorstw jest masa. Ich zaletą jest możliwość uzyskanie przeyzwiotych stawek bez konieczności podpisywania umowy. Przykładem takich firm są Apaczka, czy też Furgonetka

Sposoby płatności

Kiedy już pozyskasz klienta, który zechce kupić Twoje produkty musisz mu jakoś umożliwić zapłatę za zamówienie. Standardowe opcje:

  • Tradycyjny przelew – to minimum. Trzeba wskazać konto, na które klient ma zapłacić. I tyle.
  • Szybkie przelewy – moim zdaniem pozycja obowiązkowa. W Polsce bardzo popularna. Dodatkowo umożliwia płatności kartą kredytową przy podpisaniu dodatkowej umowy. Popularne bramki: Przelewy24, PayU, T-Pay, BlueMedia. Trzeba pamiętać, że tutaj będzie potrącana prowizja od płatności.
  • Pobranie – kurier w Twoim imieniu pobiera opłatę przy dostarczeniu towaru. Warto pomyśleć o opcji z płatnością kartą – to spore ułatwienie dla klientów. 
  • Inne np. PayPal, BLIK

Blog

Według mnie blog jest to niezbędny element każdego sklepu. Nic lepiej nie buduje wiarygodności sklepu internetowego, niż porady i artykuły w ramach niszy, w której sklep działa. Jest to również znakomite narzędzie do pozycjonowania sklepu, gdyż Google lubi teksty nasycone dobrą treścią.

Mogą to być testy, przygotowanie rozwiązania jakiegoś problemu, rankingi produktów lub poradniki

Jeżeli sklep jest otwarty w ramach niszy, która jest także Twoją pasją możesz się wyżywać pisząc teksty samodzielnie. Jeżeli natomiast brzmi to dla Ciebie jak czarna magia, warto pomyśleć o nawiązaniu współpracy z copywriterem. 

Czat online

Czat online to według mnie absolutny “must have” jeżeli planujesz prowadzić sklep pracując jednocześnie na etacie. 

Bardzo często problemem może być odebranie telefonu, bo na przykład będziesz w trakcie spotkania, telekonferencji etc. Czat online pozwala obsłużyć klientów, ale również redukuje znacząco ilość połączeń telefonicznych. 

Formalności ale absolutnie konieczne tj. RODO, regulamin i polityka prywatności

Kwestia regulaminu i RODO to coś niezwykle istotnego – bardzo pilnowanego w branży ecommerce.  Dla mnie przebrnięcie przez wdrożenie tej papierologii w swoim sklepie było istnym koszmarem. 

Próbowałem uniknąć kosztów, próbując się posiłkować darmowymi politykami prywatności i regulaminem etc., ale w dalszym ciągu nie czułem się komfortowo z tym co miałem.

W końcu skapitulowałem – kupiłem co trzeba i jest 🙂 

Bardzo dobrze temat RODO jest opisany na blogu praKreacja Wojciecha Wawrzaka.

Gospodarka opakowaniami, czyli BDO

Obok RODO kolejny ważny aspekt prawny przy starcie sklepu internetowego. Niestety wysyłając towary zawsze użyjesz jakiegoś rodzaju opakowania (karton, folia bąbelkowa etc.). Już sam fakt, że pakujesz swój towar do dalszej wysyłki kwalifikuje sklep internetowy do wpisu do BDO (Baza Danych Odpadowych). Obowiązki recyklingu i odzysku możesz zlecić także do organizacji odzysku opakowań. 

Należy pamiętać, że za działalność z brakiem wpisu grozi kara od 5000 do nawet 1 mln złotych.

Wszelkie informacje nt. BDO znajdziesz na stronie Ministerstwa Środowiska: https://bdo.mos.gov.pl/

Faktury i rachunki

Kolejny niezbędny element sklepu internetowego – system do wystawiania faktur / rachunków. Na szczęście nie jest to droga sprawa – ok. 150 zł / rok. Osobiście korzystam z wFirmy.

Marketing, czyli płatne reklamy, SEO i newsletter

Na koniec zostawiłem kwestie marketingowe. Na początku wygenerowanie ruchu na stronie jest bardzo trudne. 

Ruch do sklepu można zdobywać na dwa sposoby.

  1. Organiczny 
  2. Płatny

Ruch organiczny to ruch, który wynika z pozycjonowania strony i wszelkich działań SEO (search engine optimization). W działania SEO wchodzą m.in. nasycanie tekstów we frazy kluczowe, optymalizacja działania strony (np. prędkości ładowania, wielkość grafik) czy też linkbuilding. Do ruchu organicznego zalicza się również niepłatny ruch z social media. 

O samodzielnym pozycjonowaniu w ciekawy sposób pisze Ola Gościniak z bloga Jestem Interkatywna. O linkbulidngu przeczytasz natomiast tutaj

Ruch do swojego sklepu możesz kierować także za pomocą reklam płatnych takich jak Google Ads, czy Facebook Ads. Najlepsze efekty w długim okresie daje jednak SEO w połączeniu z ruchem płatnym. 

Newsletter to także bardzo ważny aspekt – warto go mieć od początku posiadania strony żeby budować listę mailingową. Ja tego długo tego nie robiłem i był bardzo duży błąd z mojej strony. Darmowe rozwiązanie warte polecenia na start: mailChimp.

A ile to wszystko kosztuje i dlaczego tak drogo?

Na sam koniec spróbuję policzyć ile kosztuje uruchomienie sklepu internetowego na starcie. 

Do startu przyjmuje kryteria jakie sam bym użył, gdybym dzisiaj otwierał kolejny sklep:

  • Oprogramowanie Shoper – 500,00 zł – pakiet platynowy / pierwszy rok
  • Szablon strony – 500,00 zł – jednorazowo
  • Domena – 0,00 zł – pierwszy rok
  • Hosting (opcjonalnie) – 100,00 – 150,00 zł
  • Czat online – 0,00 zł (na początek – warto później zastanowić się nad wersją płatną).
  • Pierwsza reklama Google Ads – 1000,00 zł (na początek założyłbym 1000.00 zł i zwiększał w zależności od zapotrzebowania – tu musisz zdecydować indywidualnie)
  • Dokumentacja RODO w tym regulamin i polityka prywatności – ok. 550.00 zł
  • Program do faktur / rachunków – 120,00 zł
  • Księgowość – ok. 200,00 zł
  • Umowa BDO ok. 450.00 zł / rocznie
  • Newsletter – najlepiej darmowe rozwiązanie na start – 0,00 zł 

Podsumowując – żeby wystartować ze sklepem trzeba mieć ok. 3 500 zł brutto (nie wliczając w to kosztów towarów). 

Czy to dużo? To zależy od Twojego osądu i pewności swojego pomysłu. Warto pamiętać, że jeśli masz już działalność i jesteś płatnikiem VAT to poniesione koszty możesz odliczyć. 

Podsumowując 

Otwarcie sklepu internetowego to nie jest super tania i prosta sprawa, ale zdecydowanie jest bardzo dobrym sposobem na pracę po godzinach. 

W połączeniu z dropshippingiem to bardzo dobra opcja, pozwalająca na wygenerowanie dodatkowego dochodu. To także doskonały punkt startowy do przejścia na swoje.

Słowem wyjaśnienia – u mnie sklep internetowy w dalszym ciągu jest opcją dodatkową mimo, że mam go już bardzo długo. Dlaczego? Bo otwierając go mając niecałe 21 lat popełniłem bardzo dużo błędów, wykazałem się brakiem doświadczenia oraz – nieco później – byłem skupiony na pracy etatowej.

Dodatkowo aktualnie moje plany zawodowe idą w zupełnie innym kierunku, ale szczegóły zostawię na inny wpis 🙂

A Wy co sądzicie o sklepie internetowym, jako dodatkowym zajęciu do pracy etatowej? Warto, nie warto?

Zapraszam do komentowania! 🙂

Podobało się? Podziel się!

Previous

Jak założyć firmę po godzinach? Kilka porad ogólnych

Next

Jak negocjować cenę nowego samochodu?

2 Comments

  1. Ten wpis zastąpił mi szkolenie za 139 zł 😉 Z góry dzięki bardzo a jednocześnie pytanko – czy będą jakieś wpisy techniczne o tym jak obsługiwać sklep z zza zaplecza na przykładzie woocomerce?

    • Dzięki Andrzej 🙂

      Nie miałem tego w planach na najbliższe wpisy, ale wezmę Twoja sugestię pod uwagę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright adrianbrania.pl ⓒ 2020 | Polityka prywatności

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén